در جستجوی ايده های سازنده

    به نام خدا

باز آمد بوی ماه مهر ،ماه مدرسه

دوباره شروع فصلی جدید همراه با هدفهای جدید و تلاشی دوباره .

هر سال مدرسه ها که می خواد شروع بشه یاد تکلیف و وظیفه سنگینی که بر دوش هر کدوم از ما ها گذاشته شده میفتیم .هر کسی برنامه جدید ی رو برای خودش طراحی میکنه ولی مهم اینه که چقدر در اجرای برنامه کاریمون موفق باشیم ، چقدر بتونیم با دانش آموزانمون رابطه برقرار کنیم ....

سوال من اینه که بنظر شما همکار عزیزی که داری جغرافی تدریس میکنی ،چیکار کنیم که در این سال جدید کلاس درس متنوع تری داشته باشیم ؟

به نظر من یکی از مشکلاتی که تقریبا با اون روبرو هستیم اینه که در سیستم آموزشی ما غول کنکور باعث شده که به هر درسی به میزان ضریبی که در کنکور داره دانش آموزان توجه میکنن .و به همین دلیل در هر مدرسه تنها دو گروه دانش آموز هستن که درس جغرافیا براشون مهمه یک گروه دوم ادبیات و گروه دوم هم سوم ادبیات .البته دانش آموزان پیش دانشگاهی که مجالی پیدا نمی کنن که فکر کنن کدوم درس براشون شیرین تره چون فقط به تست و کنکور توجه دارن .

برای دانش آموزان رشته تجربی و ریاضی درس جغرافی فقط درسیه که باید پاس بشه .فقط همین .

همین موضوع باعث میشه که مسولیت ما به عنوان حامی این درس سنگین تر بشه . چیکار کنیم که این گروه از دانش آموزان را علاقه مند به درس کنیم .چطور میشه کلاس رو فعال تر کرد که دانش آموز نه به خاطر نمره بلکه بخاطر علاقه مند شدن به جغرافیا دنبال مباحث این درس بره .

بنابراین از تمام  همکاران عزیز خواهش میکنم تجربیاتی رو که تا بحال در این زمینه داشتن و یا پیشنهادات سازنده ای که در این رابطه دارن  رودر قسمت نظرات ثبت کنند تا بتونیم در سال جدید با کمک همدیگه کلاسهای پر باری داشته باشیم .

/ 6 نظر / 15 بازدید
شبان نيا

سلام خسته نباشيد پيشنهاد شما بسيار جالب و بموقع بود نکته سنجی و زمان سنجی شما قابل تحسين می باشد دستتان درد نکند يکی از راههای کسب انگيزه در دانش آموزان در دروس جغرافيا که بنده امتحان کرده ام بردن دانش آموزان به گردشهای علمی يکروزه می باشد بخصوص مناطقی که از نظر جغرافيای طبيعی و انسانی حرفهای زيادی برای گفتن دارند اينکار اولا ديدگاه جالبی به دانش آموزان می دهد که از نوشته های آنها در سفرنامه بخوبی می توان دريافت و ثانيا روابط معلم ودانش آموز را ارتقا بخشيده و دربهبود نظم اموزشگاه نيز موثر است جالب اينکه پول وامکانات توسط خود دانش آموزان جمع آوری ميشود و فقط آموزشگاه زحمت گرفتن مجوز را متحمل می شود . اينجانب پايان نامه فوق ليسانس خود را نيز تماما درمورد تاثيرات گردشهای علمی بر روی دانش آموزان نوشته ام . بيشتر از اين مصدع اوقات نمی شوم موفق باشيد .

وجدانی

سلم - ازسايت خوب شمااستفاده کردم- ممنونم که به سايت من سرزديد . درست گفتيدشغل من معلمی نيست امادردبيرستان ودانشگاه سابقه تدريس دارم . الان درکارتحقيقات هستم وخوشحال ميشم شماسربزنيدونظربديدوخوشحال ميشم که لينک سايت جغرافيايی من رادرسايتتان بگذاريد با نام : توسعه ژايداروجغرافيا

جلال نعمت اللهی

سلام ممنون که اومدین نمی دونم در مورد این سوئال شما چی باد بگم ولی بسیار منطقی حرف شما هیچکس فکر این جور حرفها نیس حتی ببخشین جسارتن بعضی از معلیمن همین دروس فقط به فکر تمام شدن ساعات کلاسی هستن وبس (البتهاستثنا هم داریم همه اینجور نیستن( به هرحال

سليميان

۱ با سلام سريع مي رم سراغ اصل ماجرا. اين ماجرا به تعداد آدم هاي روي زمين پاسخ داره. و به اگرو مگرهاي زيادي بستگي داره.مثلا تو بالا شهر درس مي دي يا توي زور آباد. تو ده درس مي دي يا تو شهر. تو شبانه هستي يا روزانه. تو مدارس استعدادهاي درخشان هستي يا مدارس دولتي. تو انتفاعي! هستي يا دولتي.تو دخترانه هستي يا پسرانه و ................... خلاصه بگم نمشه يه نسخه پيچيد ولي من خواهش شما را يه جوري جواب ميدم شايد كمي عجيب غريب به نظر برسه( البته جاي تحليل داره):

سليميان

قسمت دوم: 1- زياد در چارچوب كتاب درسي كار نكنيد.دانش آموزان خودشان مي توانند بخوانند. 2- شيوه كار گروهي باشه بهتره 3- از ابزارهاي آموزشي خيلي استفاده كنيد (نقشه ،عكس ،بريده روزنامه،كتاب، ،سي دي ، رايانه ، بالا پشت بام مدرسه) 4- سعي كنيد هر جلسه يه خبر جغرافياي از روزنامه با خود به كلاس ببريد و براي بچه ها بخوانيد. و بعد آن را با دانش آموزان تحليل كنيد. 5- در كلاس جك بگيد واز دانش آموزان هم استفاده كنيد. 6- تو كلا س شعر ، داستان و فيلم سيمايي تعريف كنيد 7-در باره مسايل روز بخصوص جغرافيايي صحبت بشه خيلي بهتره 8- و.................. موفق و پيروز باشيد 9- ياد رفت اينو بگم زياد تو نمره دادن خسيس نباشيد.

اميد ذاکری

سلام ممنون که به وب ما سر زدين ُقابل نداشت خيلی وقته که بدليل شلوغی کارام نتونستم مطلب جديدی آپ کنم