رنگين کمان

جمله های ماندگار: زندگی ، محصول تفکر واندیشه ماست     ( دایر)

 

      تشنه هایی در کنار چشمه ( گردشگری درکشورهای اسلامی)

آمارها نشان می دهند در سال 2005 کشورهای اروپای غربی ، 7/17 درصد و کشورهای اروپای مدیترانه 6/19 درصد از جهانگردان جهان را به خود اختصاص داده اند ؛ همچنین درآمد ناشی از گرشگری در اروپای غربی 9/17  و در اروپای مدیترانه 6 دهم درصد از کل درآمدهای گردشگری دنیا بوده است . این مناطق همچنین در خروج گردشگر نیز آمار بالایی دارند ، اما آمارهای مطرح شده درباره فعالیت کشورهای اسلامی در حوزه گردشگری چندان امید وار کننده نیست .در میان 25 محور برتر در جذب گردشگر تنها 4 کشور ترکیه ، مالزی ، عربستان و مصر کمتر از 7 درصد کل گردشگری جهانی است . به طور کلی از حدود 900 میلیون جهانگردی که سالانه در جهان جا به جا می شوند 54 درصد مربوط به اروپا ، 5 درصد مربوط به آفریقا و 13 درصد مربوط به جهان اسلام است که از  این رقم درصد زیادی را زائران حج تشکیل می دهند . در سال 2005 درآمد جهان اسلام از محل گردشگری 35 میلیارد دلار و کل درآمد گردشگری جهان در سال 2006 ، 860 میلیارد دلار بوده است ، در حالی که ذخایر و ظرفیت های جهان اسلام این قابلیت را دارد که بسیار بیش از این تعداد جهانگرد را به خود جذب کند .

کشورهای اسلامی در منطقه ای واقع شده اند که عنوان برزخ زمین نام گرفته است و یک اکو توریسم طبیعی از منهای بی نهایت تا مثبت بی نهایت در اختیار دارند و همین ویزگی می تواند یک انگیزه مهم برای سفر گردشگران باشد . همچنین این کشورها در حوزه تمدن قدیم قرار گرفته اند و این پتانسیل بالا در زمینه تجربه دوره های مختلف تاریخی آنها را به کشورهای جذابی تبدیل کرده است . از طرف دیگر ، روح معنوی حاکم بر کشورهای اسلامی ، اصول گرایی و مذهب گرایی مردم ، ارزشها و قوانین حاکم بر آنها ،آداب و رسوم و مراسم مخصوص مذهبی و نوع پوشش خاص آنان انگیزه ای است که می تواند بسیاری از جهانگردان را راهی کشورهای اسلامی کند .

کارشناسان دلایل مختلفی برای پایین بودن آمار جهانگردان در کشورهای اسلامی با وجود جاذبه های بسیاری که دارند ،ذکر می کنند :

            تبلیغات منفی علیه کشورهای اسلامی ، نا مناسب بودن زیر ساخت های لازم برای توسعه جهانگردی مانند حمل ونقل و اماکن اقامتی ، مقررات سخت ویزایی ، نا آگاهی از ظرفیت های موجود در کشورهای اسلامی و نبود تبلیغات مناسب برای شناساندن این ظرفیت ها به جهانیان و مهتر از همه نبود نگرش کلان نسبت به صنعت گردشگری در جهان اسلام از جمله این عوامل می باشد .

         در چند سال گذشته تلاش تعدادی از کشورهای مسلمان مانند مالزی ، اندونزی و... نشان داده است که می توان با تاکید بر اسلامی بودن گردشگری را گسترش داد و از مزایای آن بهره مند شد .

 

گردشگری ایران (یک بام و دو هوا )

 

بر اساس تعریف بین المللی ، جهانگرد کسی است که به منظور تفریح ، بازدید از نقاط دیدنی ، معالجه ، تجارت ،ورزش و زیارت به کشور دیگری سفر کند ،مشروط بر این که مدت اقامت او از 24 ساعت کمتر و از 6 ماه بیشتر نباشد و در فاصله ای کمتر از 70 کیلومتر انجام نگیرد .در این میان ، جمهوری اسلامی ایران با داشتن بخش وسیعی از جاذبه های مورد توجه جهانگردان از قبیل جاذبه های تاریخی ،طبیعی، فرهنگی ومذهبی درکنار قوانین محکم ومتقن برای پاسداری از ارزشهای اسلامی می تواند بخش مهمی از گردشگرهای بین المللی وبویزه گردشگران کشورهای اسلامی را به خود اختصاص دهد . این تصور اشتباه است که فکر کنیم قوانینی مانند حجاب زنان یا منع استفاده از مشروبات الکلی یا سواحل مشترک باعث عدم تمایل گردشگران برای سفر به ایران خواهد بود .

درصورتی که ، گردشگران تابع قانون هستند وعلاقمندند آنرا رعایت کنند به شرط آنکه قوانین کاملا شفاف باشند وما برای آنان دراین زمینه برنامه ای ارائه کنیم و به انان کاملا این قوانین را توضیح دهیم . شاید اگر برای گردشگر درست تعریف کنیم که برنامه اش درکشورما چیست، حتی وقتی بگوییم نمی تواند از ساحل مشترک استفاده کنند، برایش جذاب باشد چون کاری را انجام می دهد که تا آن موقع انجام نداده است؛ اما آیا ماساحل را اینجا درست تعریف کرده ایم؟ وقتی اودرکنار طرح جداسازی بخشهایی را می بیند که برخلاف این قانون عمل می شود ، چگونه فکر می کند؟ نباید گردشگر را دچارتناقض بینی کرد هرچند اوتمایل به تبعیت از قانون دارد

نوشته شده در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸٦ساعت ۸:۱٥ ‎ب.ظ توسط نسرین نظرات ()


Design By : Pichak